Annons:
Etikett02-game-of-thrones
Läst 4822 ggr
Hoseok
2016-06-27 17:52

[Spoiler] Jon Snows föräldrar

Nu har det kommit ut vilka Jon Snows föräldrar är i senaste avsnittet av säsong 6. Blev ni förvånade? Tror ni boken (Som kommer ut efter serien) kommer ha liknande?

Jag blev inte ett dugg förvånad mest för att detta är den största fanteori som cirkulerat om hans föräldrar. Men kul att det blev sant, antar jag.

Annons:
Sollar
2016-06-27 17:55
#1

Oj, har det? Har inte sett senaste än, brukar kolla på måndagar kl 21 på cmore. Vem finns det ens kvar som visste vem hans föräldrar var, Bran?

Hoseok
2016-06-27 17:59
#2

#1 (Spoiler sista avsnittet) Bran återvänder till när han far springer upp till tornet och får reda på det.

Sollar
2016-06-27 18:02
#3

Spännande, trodde inte man skulle få veta det nånsin, detta är verkligen en sjukt bra säsong. Önskar bara att det hade varit några avsnitt till.

Hoseok
2016-06-27 18:51
#4

Jag är mest intresserad av att se hur boken tolkar allt detta. Om det kommer vara helt annorlunda eller inte.

Jojaton
2016-06-27 22:53
#5

Blev inte så förvånad att de gjorde såhär i serien - men hoppas att det inte är så i böckerna. Hela Jon's identitet ligger ju i att han är oäkting. Tycker det är mer intressant att ha det på det viset, att han får visa Westeros att allt inte sitter i ens namn, än att han är "the chosen one".

Johanna - Instagram

Sollar
2016-06-28 01:16
#6

Jag har inte läst böckerna, började faktiskt titta på GOT i våras och nu sett det helt från början. Alltså jag funderar nu, kommer Daenarys sitta på tronen eller blir det Jon nu när vi vet vem han är? Jag är inte så förtjust i Jon så tycker han kan hålla sig till att styra norr, så hoppas jag att Dany och Tyrion gifter sig och styr tillsammans. Läste något förra veckan om att Margaery ev stod på tur nu men hoppades att det inte var sant.

Förresten, man måste väl bara älska lady Mormont, vilken liten tuffing.

Annons:
Hoseok
2016-06-28 03:10
#7

#6 Älskar också Lady Mormont! Hoppas hon är kvar ett tag.

Jag och min pojkvän snackade om att det antagligen kommer bli kaos i nästa säsong. Dany är påväg till väst samtidigt som the white walkers är påväg ner söderut. Mass-krig, någon?

Jojaton
2016-06-28 12:30
#8

Finns det nån som inte gillar Lady Mormont? Haha :) Jag tror att Cersei kommer bränna upp resten av King's Landing när Dany kommer ("får inte jag ha det får ingen") alternativt att drakarna råkar starta resten av wildfiren. Sen tror jag inte att white walkers kommer söder om muren förrens i slutet av säsongen. Ursäktar all svengelska, men omöjligt att prata om GoT på ren svenska ju, haha

Johanna - Instagram

kaninsköld
2016-06-28 13:10
#9

Haha ja Lady Mormont är ju en av de bästa karaktärerna som introducerades i säsong 6!

Skulle det inte vara skoj om Daenerys och Jon gifte sig? Då blir det ju verkligen "a song of ice and fire".

Mvh Kaninsköld

Hoseok
2016-06-28 14:00
#10

#9 Jag shippar Dany och Jon asmycket. Fast nu när Asha är i bilden vill jag nästan att Dany och Asha ska sluta upp tillsammans.

I böckerna så är det övertydligt att Asha är bisexuell, men det fick man inte reda på förrän i denna säsongen genom att hon visade hypersexualitet i en scen. (Vilket jag egentligen älskade, men det kunde presenterats bättre).

Zyperior
2016-06-28 18:14
#11

Är inte Dany och Jon släkt?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Hoseok
2016-06-28 18:16
#12

#11 Om han nu är en Targaryen så är så fallet, ja. Halvsyskon blir det väl, om jag tolkade det rätt?

Zyperior
2016-06-28 18:24
#13

Spoiler sista avsnittet;

Såg för övrigt en väldigt märklig sak idag. I mitten på avsnittet dyker Varys upp på mötet med bl.a. Olenna Tyrell i Dorn (långt ifrån Mereen). Sen står han huxflux bakom Dany och Tyrion på båten i slutscenen. Miss av produktionsteamet? Att scenen på båten spelades in i förväg och att man la till Varys sidospår i Dorn i efterhand?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Hoseok
2016-06-28 18:26
#14

#13 Såg någon kommentera det på Tv Showtime med "The fastes man in the world" och skrattade lite eftersom jag själv faktiskt missade det. Jag tror som du, kan vara felklippt. Enda jag annars kommer på är väl att det gått en tid mellan dessa två scener, men det tycker jag de borde vara lite tydligare med isåfall, haha.

Zyperior
2016-06-28 18:31
#15

#12 Ja kvinnan i sängen va vansinnigt lik Daenarys, frågan är vad hon har för relation till Dany. Jag läste något om att de kan vara kusiner. Dock finns det inte så många förutom just Jon som jag kan se att hon skulle gifta sig med i dagsläget. Jag såg avsnittet på Dreamfilm. Men finns det någon textad version där man får veta vad hon säger till Ned när hon ger barnet till honom?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Hoseok
2016-06-28 18:48
#16

Kvinnan i sängen var ju Neds syster, Lyanna. Tanken var väl att det var "The mad king" (Danys pappa) som gjort henne gravid? 

Vi kollade med text och man fick inte reda på vad hon viskade. :( Tyvärr.

Zyperior
2016-06-28 19:00
#17

#16 Jaha, när framgår det att det är Neds syster? Jag måste sovit när det nämndes.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2016-06-28 19:24
#18

#14 Såg nyss i ett kommentarer till ett klipp på tuben att tittar man noga så ser man Dorn-skepp i samma scen. Så det kan vara så att de hoppat över en massa "onödigt" resande i serien. Arya "teleporterar" ju sig också. Men som du säger, de kunde gjort det lite tidigare. Det krävs ingen längre scen för att förklara att Dorn ansluter sig till Dany och de kunde ju lagt till ett kort klipp där Arya smyger ombord på en båt tillbaks till sina hemtrakter.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Hoseok
2016-06-28 19:32
#19

#17

"Following the Sack of King's Landing, Eddard Stark rode south to the Stormlands to lift the siege of Storm's End. The Lords Tyrell and Redwyne bent the knee, and swore fealty to Robert. Eddard then rode to the Tower of Joy in the Red Mountains of Dorne with his six companions (Martyn Cassel, Theo Wull, Ethan Glover, Mark Ryswell, Howland Reed and Willam Dustin), and found the three remaining loyalist members of the Kingsguard (Ser Arthur Dayne, Ser Oswell Whent, and Ser Gerold Hightower) guarding it.

Only Ned and his bannerman Howland Reed survived the ensuing battle. Inside the tower, Ned found Lyanna in a "bed of blood", dying. When Eddard recalls the conflict in a dream, there is an additional detail. While the combatants clash, Lyanna screams. The dream then switches to a storm of blue rose petals, blowing across a blood-streaked sky. It is uncertain if these details are accurate memories. Lyanna died in a room that smelled of "blood and roses".

A fever had taken her strength. Her voice had been faint as a whisper. There was fear in her eyes, while she called for "Ned" to promise her something. When her brother gave his word, the fear left her. She smiled, and her fingers clutched his own in a tight grip. They were still holding each other as she "gave up her hold on life". Rose petals slipped from her palm, dead and black. Later, Howland Reed found Eddard still holding the corpse. Howland managed to separate the hands of the living man and the dying girl, though Eddard had no recollection of what happened after Lyanna died. Shortly before her death, Lyanna extracted a promise from Ned. Neither the content of the promise nor the cause of her death are currently known. Her final words were a phrase that would haunt her brother for the rest of his life: 

“ Promise me, Ned." "

Sollar
2016-06-28 20:49
#20

Dany är väl Jons faster, Jons pappa är väl Rheagar, Danys äldsta bror.

Annons:
Hoseok
2016-06-28 21:59
#21

#20 Så kanske det var.

Mida
2016-06-28 23:32
#22

20 har helt rätt ;) Det var Rheagar (kronprinsen) som "kidnappade Lyanna" vilket gjorde att Robert Baratheon drog ut i krig mot Targaryans från första början då hon var hans trolovade eller något sådant x)

kastapasta
2016-06-29 22:50
#23

Nu blev det rörigt i mitt huvud, för först förstod jag det som att Jon's föräldrar var Ned och Lyanna, (jo visst blev jag chockad), och att det var därför Lyanna var så tydlig med att inte säga något till Robert. Inte så troligt när jag tänkte efter.
Eller var det precis som ni sa, att Jon var barnet åt Daenerys far & Lyanna (alternativt Rheagar), och att Ned ljög om att det var hans oäkting? (Många frågor dyker då upp i mitt huvud, te.x varför? …kanske om Robert fick reda på det så skulle han ha dödat barnet? Blev Lyanna knivhuggen pga barnet?)

…eller är det fortfarande fritt fram att teorisera?

kastapasta
2016-06-29 23:02
#24

Just eftersom Jon beskrevs som den som var mest lik Ned med sitt mörka hår och sina svarta ögon så var den enklaste förklaringen för mig att han var Ned och Lyannas son (incest). Targaryens är ju känt för sitt vita hår.
Jag är inte speciellt insatt i det här med alla strider och var alla befann sig, men jag vet ju att Lyanna blev kidnappad av Rheagar (och dödad?), så det är väl ytterst troligt, eller?

Jojaton
2016-06-30 20:02
#25

#24 Lyanna blev kidnappad och såg inte sin familj på ungefär ett år (har jag för mig) Att Jon skulle vara Ned och Lyannas son är närmast omöjligt (incest skulle vara långt ifrån Ned's karaktär) Tänk också på att Targaryens bara har gift sig med varandra i flera generationer - vi vet inte hur starka deras gener är jämfört med andra. Och visst är brunt hår starkare än blont? Lyanna blev inte heller mördad, hon dog pga förlossningen, och Robert hade med all säkerhet dödat barnet för att det var Rhaegars son alternativt bara för att det inte var HANS och Lyannas barn.

Johanna - Instagram

Ugglemor.
2016-06-30 22:52
#26

Det troligaste är väl att Dany är Jon's faster.

kastapasta
2016-07-01 00:01
#27

#25 Ja det var det jag misstänkte, där ser man hur dåligt insatt man är. 😃 Tyckte väl att det var lite underligt, gjorde aldrig kopplingen att Rhaegar skulle vara fadern, eftersom jag hållit mig så långt borta från alla fan-teorier som möjligt. Men tack för förklaringen!

Annons:
Sollar
2016-07-02 22:59
#28

Kolla vad jag precis hittade, här är svart på vitt vem båda Jon Snows föräldrar är.

http://www.makinggameofthrones.com/production-diary/got-connections-ned-promise-tower-of-joy-infographic

Hoseok
2016-07-03 13:00
#29

#28 Svart på vitt? Kanske bara jag men den där bilden var det svåraste jag någon sin sett att läsa av, haha.

Sollar
2016-07-03 13:39
#30

Nu är jag inne på mobilen bara, men under bilden står det vad de olika färgerna betyder, kolla det först och följ sedan linjerna från Jon Snow.

Hoseok
2016-07-03 13:48
#31

#30 Jag gjorde det men linjerna flöt ihop totalt för mig och jag kunde inte se vart de ledde. Men som sagt, kanske bara är jag. 😕

Sollar
2016-07-03 18:05
#32

Ok, men det är en bekräftelse på att Lyana och Rheagar är Jons föräldrar.

Halvdansken
2017-09-02 20:01
#33

Det kommer fram i böckerna, att Jon är en Targaryen, i del 5. Hur minns jag inte. Eller i varje fall en misstanke.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
BlåPastell
2018-11-25 20:12
#35

Serieskaparna fick ju svara på Georges fråga om vem de trodde var Jons föräldrar för att få göra serien, och se svarade rätt så det kommer till 99% chans vara samma i böckerna.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Upp till toppen
Annons: