Annons:
Etikett02-game-of-thrones
Läst 1002 ggr
Hoseok
2015-04-13 12:45

Säsong 5 Avsnitt 1 (SPOILERS)

Nu har första avsnittet sänts, har du sett det? Vad tyckte du? 

Spoilers av första avsnittet är okej i denna tråd, men inte mer än första avsnittet!

Annons:
Cireea
2015-04-13 13:44
#1

OMG JAG HAR INTE SETT!! LUGNA NER ER!! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hoseok
2015-04-13 13:52
#2

Kolla inte i tråden då. 😛😃 Kom tillbaka när du sett och säg vad du tyckte!

Jojaton
2015-04-13 15:33
#3

Hm, jag vart så fruktansvärt taggad innan så jag blev nästan lite besviken.. Tyckte det var rätt förutsägbart och emellanåt nästan segt faktiskt. Har dock stora förhoppningar för resten av säsongen, alla karaktärer verkar ha intressanta händelseförlopp framför sig, bara uppbyggnaden som skedde nu som jag tyckte var lite seg.

Johanna - Instagram

[Dark-lord]
2015-04-13 19:09
#4

Förstår inte alls de som säger att inget hände. Var riktigt bra avsnitt att få igång säsongen tyckte jag!

Var en känslomässig kort scen mellan Jaime och Cersei vid Tywins kropp. Funderade lite under säsongsväntan ifall hon verkligen kände något för sin far eller om hon ogillade honom, men tror innerst inne hon älskade honom. De känslorna framhävdes först när han dog. Jaime känns mer osäker nu på sina handlingar i att han befriade Tyrion och känns som om han kommer vilka hedra Tywins minne nu på något sätt. Vi fick även innan det som säsongens första scen en flashback, vilket är rätt nytt för serien(bortsett från Brans drömmar), intressat scen med Cersei där hennes framtid spåddes om att Margaery skulle ta över från henne, ger mer inblick i hennes nutida oro. Ser Alliser har kvicknat till på muren och går runt med Janos Slynt(varför är den skithögen vid liv ännu?) som vanligt. Stannis tänker anfalla Winterfell och krossa Roose Bolton, med sig vill han ha Mance Rayders vildingarmé. Mance vägrar dock svära trohet och bränns därför i slutet, riktigt mäktig och plågsam scen. Tänkte att han skulle lyckas ta sig ur det på något sätt och svära trohet men han stod kvar vid sina principer. Mance var inte med så mycket i serien men var väldigt viktig och gillade honom på något sätt ändå, en nobel ledare som vill rädda folket från den sanna faran bortom muren. Stannis frus Selyses leende var motbjudande, hon är verkligen fullkomligt manipulerad av Melisandres. Jon avslutade därefter Mances lidande innan han hann bli helt stekt, bra gjort! Men undrar om han kommer få skit för det senare. Daenerys får ytterligare problem med sitt folk och sina drakar. En av hennes Unsullied-soldater blev mördad av legosoldater och de fd. Slavmästarna i staden vill öppna fighting pits igen. Hon försöker gå ner och binda med sina drakar igen men de är sura på henne, vilket inte är helt oförståligt.

Sen måste jag ju förstås nämna Tyrion och Varys del, där Varys avslöjar sina sanna syften som vi kanske anat en del. Tyrion är nu deppad och djupt in i självömkan och besvär och vill helst supa ihjäl sig i Pentos, Varys föreslår dock att de reser till Mereen och möter Daenerys Targaryen, ska bli otroligt spänande att se dessa mötas!

Cireea
2015-04-13 21:30
#5

Första avsnittet var så jäkla bra men jag måste säga att det andra var ÄNNU bättre. 😮Alltså jag satt och hoppade i soffan med syrran och sambon. En riktigt bra start av säsongen måste jag säga.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yelly Bean
2015-04-14 18:17
#6

Tycker första avsnittet var bra faktiskt! De flesta karaktärerna är i någon slags vändpunkt, eller det känns i alla fall som att saker kommer hända för alla snart. Tråkigt att Arya inte var med bara, det är typ hennes storyline jag är mest taggad på att få se hur den utvecklar sig i serien eftersom det är så himla bad-ass i boken. 🤐 Slutet av avsnittet var riktigt bra också tycker jag! Så himla otippat obehagligt, och att alla stod och såg på och Selyse till och med log (?!) omg. Fick rysningar när Jon mercy-skjöt honom där i slutet. Typ "shiiiit, han kommer nog få skit för det däääär!! NOOO." Satt typ och hoppade och var helt speedad. 😛

Annons:
Yelly Bean
2015-04-14 18:20
#7

Åh, och just det! Cerseis flashback var ju spännande också! Tog alldeles för lång tid innan jag insåg vad det var, haha. ^^ Tycker skådisen gjorde ett bra jobb att porträttera en yngre Cersei, hon hade liksom samma dryga attityd. 👍

Jojaton
2015-04-14 20:07
#8

#7 Ja, flashbacken var riktigt intressant!

Johanna - Instagram

Cireea
2015-04-14 22:07
#9

Jag ångrar att jag såg fjärde avsnittet…..😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hoseok
2015-04-14 23:46
#10

Har sett första avsnittet nu och jag som är en liten bebis bölade som satan på slutet, haha. Fartfyllt avsnitt! Älskade det. 

Det var intressant att se Cerseis flashback.

Notera att denna tråd bara handlar om första avsnittet. Diskussioner/kommentarer rörande andra avsnitt ska inte hit. Har skapat för alla andra avsnitt som läckts nu. 👍

jiithra
2015-04-15 08:09
#11

Tycker avsnittet var rätt rörigt, men funkade ändå. Gillar skarpt Cerseis Flashback, men jag noterade att de tagit bort delen om "Valonqaren" (minns ej korrekt stavning) vilket får mig att tro att Hunden är död på riktigt i serien. Förstår att Arya inte var med, med tanke på nästa avsnitts namn (kommer inte titta på leaksen!) och det verkligen fram emot det ^^

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Yelly Bean
2015-04-15 10:28
#12

#11 Haha, jag har inte ens kollat vad avsnitten heter för vill inte råka läsa någon sammanfattning av vad som händer. 🤪

Skulle vara tråkigt om det var så med The Hound! Lever fortfarande på hoppet att en inte VET. 😕

jiithra
2015-04-15 12:21
#13

#12 Har du läst böckerna? Titeln handlar om ett hus ;)

Min spontana gissning är att Brienne aldrig beger sig till ön där Gravediggern är.. Tyvärr :/

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Yelly Bean
2015-04-15 13:13
#14

#13 Jaa, det har jag. Kommer inte ihåg alla detaljer dock. Men var ju tvungen att kolla titeln på nästa avsnitt nu bara för du sa sådär haha, och OMG blev såå pepp! Iiih! 🥳

Just det med Gravediggern är en detalj jag tyvärr inte kommer ihåg (måste verkligen läsa om böckerna!). 😕Men de har ju sagt att en del personer som inte dör i böckerna kommer att dö i serien, så skulle inte bli förvånad om detta är ett sidospår som är för mycket att följa upp, eller så. 😕

jiithra
2015-04-15 13:39
#15

Jo precis! ÄR SÅ PEPP för hennes timeline!! :D :D :D

Vill du ha en påminelse i PM? (Tänkte för att inte spoila något)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Yelly Bean
2015-04-15 13:45
#16

#15 JA! Gärna! 😃👍

Upp till toppen
Annons: