Annons:
Etikett03-a-song-of-ice-and-fire
Läst 5119 ggr
Hoseok
2015-02-26 22:49

(ASOIAF Spoiler!) Vem dödade den karaktären?

Blir det någonsin bekräftat i böckerna vem som dödade Joffrey? 😐Isåfall, vem? 
Har inte haft "tid" att läsa böckerna, så vill gärna få det berättat för mig, haha.

Jag skapade tråd om det istället för att googla för om svaret är Nej så är det en rolig diskussion!

Annons:
molnflygare
2015-02-26 22:54
#1

I böckerna blir det faktiskt aldrig bekräftat - men tyvärr blir det bekräftat i serien när Margarey och Olenna har sin konversation om Margarey som nybliven änka. Då sägs det ju mindre mer eller mindre rakt ut att det var Olenna som gjorde det (sedan att det gjordes med hjälp av Sansas halsband är betydligt mer subtilt dock, är uppskattar jag deras uppmärksamhet för detaljer). Men ja. I boken är det mer tvivelaktigt huruvida det verkligen är Tyrells som sköter själva dödandet (sedan hade ju givetvis Littlefinger ett finger med i spelet).

Hoseok
2015-02-26 22:55
#2

#1 Det har jag missat! Vissa konversationer i GoT faller genom sprickorna lite för mig. Tack för påminnelsen. 

Ja, att LittleFinger hade något med det att göra är väl den "vanligaste" teorin man hör om överallt. Tack för ditt svar!

molnflygare
2015-02-26 22:58
#3

Jag har för mig att Olenna säger något i stil med att "I would never let you marry such a boy" eller någonting i den stilen… Och det är ingen konversation som finns med i böckerna, eftersom att Margarey/Olenna saknar egna kapitel. Så man har bara resten att gå på 😎

Hoseok
2015-02-26 22:59
#4

Ja.. Tv-serien gillar att hitta på egna saker. 😮

[Dark-lord]
2015-02-26 23:02
#5

Olenna säger med säkerhet att Tyrion inte dödade Joffrey, Margaery berkar misstänksam över det och Olenna säger då "You didn't think I'd let you marry that beast, did you?" LittleFinger antyds också ha deltagit i mordet. Förmodligen gaddade de två ihop sig efter Varys bett henne att vara vaksam med LittleFinger. :P En annan möjlig kandidat är Oberyn Martell, som är giftexpert. Det bekräftas dock aldrig och känns inte som hans stil i och med att han anser att ett barn/barnbarn inte är ansvarig för handlingarna av dess förälder.

jiithra
2015-03-06 10:25
#6

Det är Olenna även i boken. Hon rättar till Sansas hår, och tar då en kristall ur hårnätet (Sansa har hårnät i boken, halsband i serien). Det är lite tydligare i serien, vad jag kan minnas, men det är samma person och samma huvudidé på mordet.

Sansa och Petyrs flykt är därremot lite annorlunda, och endel saker innan bröllopet.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: